Jumaat, 12 Oktober 2012

Cara Melayan Tetamu


Cara Melayan Tetamu
Siapa yang dilayan sebagai tetamu:
·         Tetamu akan dilayan dan diberikan tempat duduk yang selasa mengikut kesesuaian tetamu itu sendiri.Hal ini penting akan memberikan ‘first impression’ kepada restaurant itu sendiri.
salad

buah-buahan

kek

peranggu meja

seafood

nice...

 
hot coklat..mkn dgn strawbery lg best...


Di mana tetamu akan dilayan:
·         Pelanggan juga akan ditetapkan untuk duduk ditempat mengikut bilangan agar pembaziran runag dapat dielakkan, contohnya bagi sebuah keluarga adalah lebih sesuai dengan meja bulat manakala bagi pasangan pula sesuai meja kecil (deace).
·         Kesihatan awam dikawal oleh undang-undang.Kebersihan udara dalam restaurant seperti tidak membenarkan menghisap rokok diamalkan.
·         Namun begitu bagi sesetengah restaurant disediakan tempat bagi tetamu untuk menghisap rokok.

Bagaimana tetamu dilayan:
·         Kata-kata ucapan yang diberikan adalah bertepatan dengan keadaan pada masa tersebut seperti ‘selamat pagi’, ‘Selamat Petang’, dan sebagainya
·         Adakah anda datang dengan keluarga atau berseorangan?
      Mengambil pesanan
·         Teknik – teknik untuk mengambil pesanan
Ø  Pramusaji akan melayan tetamu dengan mengambil tempat disebelah kiri tetamu dengan keadaan yang tersedia.
a) Buatkan ‘nota’ untuk pengenalan kepada si pemesan makanan contohnya warna baju atau warna meja.
b) Catatkan pesanan mengikut pelanggan yang datang dahulu kemudian yang baru datang.”First came first served”.





Antara contoh-contoh soalan yang boleh diajukan kepada pelanggan :
·         whether drins should be iced
·         choice of salad dressing
·         choice of vegetable or side
·         how meat should be cooked
·         sour cream or butter on baked potatoes
·         how eggs should be cooked
          when to serve coffee
 
 







·         




Tiada ulasan:

Catat Ulasan